Zapraszamy na II Międzynarodową Konferencję
"Nowoczesne nawierzchnie drogowe - recykling i dekarbonizacja" MRP’25
22-23 października 2025 r.

 

Instytut Badawczy Dróg i Mostów ma przyjemność zaprosić do udziału w II Międzynarodowej Konferencji naukowo-technicznej "Nowoczesne nawierzchnie drogowe - recykling i dekarbonizacja" MRP’25, która odbędzie się w dniach 22-23 października 2025 r.

Konferencja będzie poświęcona tematyce recyklingu oraz kwestii dekarbonizacji w sektorze drogownictwa.

Jednym z priorytetów budownictwa drogowego na świecie jest harmonijne współistnienie infrastruktury drogowej i środowiska naturalnego. Nowe i modernizowane drogi muszą być proekologiczne w czasie budowy, użytkowania i po zakończeniu przewidzianego okresu trwałości. Wymaga to stosowania materiałów i technologii nieszkodzących środowisku i użytkownikom oraz zapewniających jak największą trwałość infrastruktury drogowej. Należy podejmować działania mające na celu ograniczenie zużycia zasobów naturalnych, ich racjonalne wykorzystanie, w tym wykorzystanie ponowne tak, aby minimalizować wytwarzanie odpadów i ograniczać negatywne oddziaływanie na środowisko.

Budownictwo drogowe jest dziedziną, która z wielu powodów jest szczególnie predysponowana do stosowania recyklingu. Jego zastosowanie pozwala uzyskać istotne korzyści przy budowie nowych dróg, ich remontach i przebudowach oraz umożliwia wykorzystanie odpadów z innych dziedzin gospodarki. Zatem prace badawcze polegające na poszukiwaniu nowych rozwiązań materiałowych, technologicznych i projektowych umożliwiających ponowne wykorzystanie odzyskanych i przetworzonych materiałów są wyjątkowo potrzebne. Jednakże możliwość i skala stosowania recyklingu w budownictwie drogowym jest uzależniona od wielu czynników, m.in. takich jak:

  • przepisy, które powinny określać warunki jego stosowania,
  • zalecenia technologiczne i wymagania techniczne.

Jednostki naukowe tj. uczelnie wyższe i instytuty badawcze oraz firmy wykonawcze powinny prowadzić prace niezbędne do opracowywania nowych i doskonalenia istniejących technologii. Ponadto powinna być stosowana ocena ekonomiczna i środowiskowa stosowania recyklingu. Niezbędne jest również prowadzenie działań popularyzujących, pokazujących możliwości, kierunki rozwoju i wskazując korzyści ekonomiczne i środowiskowe.

Dekarbonizacja w drogownictwie jest obecnie kluczowym zagadnieniem. Dotychczas główna uwaga była skupiona na dekarbonizacji transportu, mówi się o ograniczeniu używania samochodów spalinowych i zastąpienie ich pojazdami elektrycznymi bądź zasilanymi wodorem. Ważnym aspektem jest zwrócenie uwagi na dekarbonizację infrastruktury drogowej – zarówno w czasie jej budowy jak i utrzymania. Wykorzystane materiały budowlane powinny być zoptymalizowane tak, aby maksymalnie zmniejszyć zużycie energii i związane z tym koszty, zarówno dla wykonawcy, jak i zarządcy infrastruktury.

Ważnym elementem będzie także dyskusja nt. zielonych kryteriów w przetargach na infrastrukturę drogową.

Wierzymy, że konferencja MRP’25 będzie ważnym wydarzeniem i okazją do spotkania inżynierów drogowych - praktyków, zarządców dróg, naukowców, inżynierów środowiska.